COO : que fait vraiment un Chief Operating officer ? Définition et interviews (2022)

Le COO: Chief Operating Officer. S’il brille moins que le CEO (l’équivalent du PDG) et le CTO (Chief Technical Officer), il est tout aussi vital à votre entreprise car il est responsable des opérations.
En clair: il s’assure que tout tourne, que les projets avancent.

Quelles sont ses réelles compétences? Quel parcours devez-vous faire pour postuler à un job de COO? Trouve-t-on beaucoup de COO en France ou est-ce un titre et un poste plus anglo-saxon?

La COO la plus connue: Sheryl Sandberg, directrice des opérations chez Facebook et auteure du livre business En avant toutes.

Pour l’anecdote, quand Mark Zuckerberg la rencontre en 2007, il ne voulait pas recruter de COO mais l’a trouvée parfaitement adaptée pour ce rôle!

Faisons ensemble le tour de la fiche de poste du COO avec quelques experts qui ont accepté de nous parler de leur rôle de COO.

Parmi tous ceux qui ont accepté de répondre à nos questions, nous remercions notamment:

Nous leur avons posé les questions suivantes :

  1. Pouvez-vous nous donner une brève définition du rôle du COO ?
  2. Quelles sont les missions principales d’un COO au quotidien ?
  3. Pourquoi êtes-vous devenu COO ? Que faisiez-vous avant ? Qu’est-ce qui vous a attiré dans ce nouveau poste ?
  4. Comment devenir COO ? Quel parcours recommandez-vous pour être pertinent dans ce rôle ?
  5. Vos missions préférées en tant que COO ?
  6. Si demain vous deveniez CEO, quelles seraient les qualités et compétences du COO qui vous remplacerait ?

Place aux réponsesde ces COO!

1. Pouvez-vous nous donner une brève définition du rôle du COO ?

AL: COO, encore un acronyme en 3 lettres? Tout le monde comprend CEO et CTO, mais le rôle du COO reste plus obscur. Pourtant le poste de Directeur des Operations est essentiel pour le bon fonctionnement d’une société offrant des services et produits. C’est en quelque sorte le chef d’orchestre qui doit s’assurer que tous les rouages de l’entreprises fonctionnent en toute fluidité pour produire les projets client en respectant les contraintes de coût, qualité, délai.

Pour définir ce poste en négatif: une mauvaise direction des opérations peut conduire à des projets clients livrés en retard, une mauvaise utilisation des ressources de production et une rentabilité des projets incertaine ce qui serait catastrophique pour l’entreprise.

(Video) Understanding The COO Role | Chief Operating Officer

PG: La définition du poste de COO dépend aussi de nombreux facteurs: de la nature du business, des compétences de la personne, sans oublier l’importance de l’étape de vie de l’entreprise.

En effet, un COO dans un univers Start-up / Scale-up aura sans aucun doute un rôle de structuration beaucoup plus fort que dans un business plus mature ou sa fonction relèvera probablement plus d’un rôle de coordination.

RL: Pour commencer il faut distinguer Chief Operating Officer (équivalent à un rôle de Directeur Général) et Chief Operations Officer (Directeur des opérations). J'exerce un rôle de Directeur des opérations, c'est un terme assez générique qui peut englober beaucoup de choses selon les entreprises. Je vois de grosses différences chez meshomologues: une définition précise est dure à donner.

2. Et concrètement, quelles sont les missions principales d’un COO au quotidien ?

Le quotidien d’un COO de start-up n’est pas le même que celui d’un COO d’une grande entreprise.

AL : Au quotidien, mon équipe est composée des chefs de projet qui assurent le lien entre les clients et les équipes de production. Ils traduisent les besoins clients en spécifications fonctionnelles et assurent le suivi et des livrables, en étant sans cesse en train de résoudre la difficile équation « comment satisfaire au mieux mon client dans le budget imparti ». Pour que l’ensemble des équipes travaillent en synergie (chefs de projet, développeurs, infographistes, experts), un comité d’arbitrage des ressources à lieu une fois par semaine pour optimiser l’affectation des ressources sur les projets. C’est d’autant plus important puisque le volume de projets est très inégal au cours d’une année calendaire (pic de charge en fin d’année à la clôture des budgets). La méthodologie Agile nous aide grandement dans ces tâches quotidiennes. La mission de COO suppose également une relation étroite avec la Direction Commerciale (opportunités de business) et le Directeur de l’entreprise (reporting).

PG : En ce qui me concerne, mon scope est plutôt large et a vocation à évoluer dans le temps (en fonction des montées en compétence dans l’entreprise).

Mes principales missions aujourd’hui sont le pilotage financier de l’entreprise et la coordination de la stratégie commerciale. Ces deux composantes peuvent sembler assez éloignées, mais dans le digital l’équilibre des partenariats repose bien souvent sur des équilibres contractuels et financiers qu’il convient de faire évoluer en permanence. Continuer à optimiser un business tout en essayant de garder un coup d’avance sur les prochains relais de croissance, c’est sans aucun doute le cœur de ma mission. Pour cela, je manage des équipes aux compétences très diverses (Commerciaux, juristes, compliance officer, data Analyst ou profils financiers).

RL: Je m'amuse souvent à dire que mon rôle est de faire ce que les autres ne font pas… et ce n'est pas tout à fait faux.

Je jongle entre business ops, data, customer care, IT/SI, corporate programs et partenariats stratégiques.

➡️Découvrez les postes disponibles chez Les Furets.com et les avis des anciens employés.

(Video) OH MY JOB! : COO (🇬🇧SUB)

COO: que fait vraiment un Chief Operating officer? Définition et interviews (1)

3. Pourquoi êtes-vous devenu COO ? Que faisiez-vous avant ? Qu’est-ce qui vous a attiré dans ce nouveau poste ?

AL :Avant de devenir COO, j’ai commencé en tant que chef de projet chez Light and Shadows. Être organisé, soucieux de la satisfaction client et proche des équipes de production ne suffit pas. La gestion des opérations d’une entreprise implique aussi de prendre du recul sur ses propres projets pour réfléchir « collectif ». Les projets clients peuvent parfois rentrer en interférence, mobiliser les mêmes ressources ou expertises. Il est donc important de pouvoir centraliser la gestion de la production afin de s’assurer que chaque corps de métier soit sollicité au bon momentet au juste nécessaire. C’est précisément ce qui m’a attiré dans le poste de COO, poste qui m’a été proposé quand mon prédécesseur a évolué vers de nouvelles responsabilités. La mission qui m’a été confiée est d’autant plus passionnante qu’elle s’inscrit dans le contexte d’une entreprise en pleine croissance diffusant des produits et services de haute technologie.

PG : J’ai un background financier: j’ai débuté ma carrière en audit et conseil en transactions dans un Big4 (EY) où je suis resté près de 10 ans. Avant de devenir COO, j’ai occupé la fonction de DAF dans mon entreprise actuelle.

J’avais déjà occupé le poste de DAF dans un autre groupe digital. En évoluant dans un tel écosystème digital, le DAF se doit d’être un business partner pour les autres fonctions de l’entreprise s’il veut être efficient.

J’aime à penser que je n’ai jamais été un DAF «old school» avec un focus prioritaire sur les aspects comptable ou de compliance. L’évolution vers un scope de management plus général a donc été assez naturelle.

Dans les faits c’est une réorganisation et des départs au sein de notre CODIR qui m’ont offert la possibilité de m’impliquer sur un scope plus large que celui qui était le mien; Finance/Legal.

Le titre de COO est venu refléter cette évolution de périmètre et un rôle désormais plus «opérationnel» vis-à-vis de l’externe.

Ce qui m’a attiré, c’est avant tout la possibilité d’influer plus directement sur les orientations de l’entreprise. Sortir du contrôle qui est souvent le rôle du CFO pour prendre un peu plus le contrôle notamment des nouveaux choix de partenariats.

RL: J'ai commencé chez Swile (Lunchr à l'époque) avec un rôle de VP Marketing, ce qui était cohérent après mon rôle de Directeur marketing chez Deliveroo.

Mais au fil des mois on s'est rendu compte avec Loïc que j'étais stimulé par beaucoup d'autres choses que le marketing et surtout j'étais convaincu qu'on pouvait trouver une personne meilleure que moi sur les sujets marketing donc j’ai évolué naturellement vers le poste de COO.

➡️ Découvrez les postes disponibles chez Swile.co

(Video) What does a VP of Ops or COO do at a startup?

4. Comment devenir COO ? Quel parcours recommandez-vous pour être pertinent dans ce rôle ?

AL :Plus qu’un parcours, c’est un réel état des esprits et des qualités humaines particulières que je recommanderais. Je pense qu’il est primordial de connaître en profondeur le fonctionnement d’une entreprise : quelles sont les équipes, leurs forces et atouts. Ensuite posséder des qualités d’organisation avérées, être pragmatique pour être en mesure de trouver l’optimum du fameux trilemme coût, qualité, délai. Maîriser les outils de gestion de projet (Trello, Slack, JIRA) et être en mesure d’observer et d’analyser les situations à risque.

Sur une note plus personnelle, je pense que la difficulté principale réside dans le fait que le scope de la mission de COO est finalement relativement floue et qu’il est plus facile d’être COO avec une formation peu technique ou scientifique car il est très facile de se faire happer par les discussions techniques passionnantes (qui concernent le CTO).

PG: J’imagine qu’il faut être curieux et aspirer à avoir plusieurs casquettes.

Accepter de sortir de sa zone de confort et d’expertise, pour mettre ses compétences au service d’une mission transverse.

S’il existe de bonnes formations pour devenir CFO ou CMO, j’imagine qu’on ne créera pas de sitôt une formation pour devenir COO. Dans le digital une bonne compréhension de l’écosystème et des KPIs de l’entreprise sont requis pour être pertinent. Il faut, au-delà de ses zones de compétences fortes, avoir acquis un vernis suffisant pour interagir sur leurs sujets avec les autres C-Level de l’entreprise. (CEO, CFO, CTO, CMO…)

RL: Je n'ai pas l'impression qu'il y a un parcours type pour devenir COO, néanmoins c'est évident qu'il faut savoir porter plusieurs casquettes donc l'idéal est d'avoir exercé plusieurs métiers différents, dans les entreprises différentes pour avoir accumulé une expérience riche.

L'entreprenariat est aussi une voie qui peut mener à un rôle de COO car vous serez confronté à une multitude de problématiques avec leur lot d'apprentissages.

5. Vos missions préférées en tant que COO ?

PG : Sans aucun doute, le fait de poser les jalons de nouveaux business models pour l’entreprise.

Je viens d’un métier d’expertise ou l’intuition et l’action peuvent être des qualités reconnues, mais trop souvent étouffées par la rigueur et les process.

(Video) How to speak so that people want to listen | Julian Treasure

Dans la sphère opérationnelle et ma nouvelle fonction de COO, on a beaucoup plus le droit de se tromper («fail fast» auquel cas) mais il faut en tout cas agir et/ou pousser les autres à l’action…

Je trouve que cela est passionnant et mon rôle qui combine gestion de l’existant et démarches exploratoires s’en trouve équilibré …

RL : Mon obsession et ce qui m'anime tous les jours c'est de faire avancer les choses, de mettre de l'huile dans les rouages pour que la machine reste en mouvement.

Je m'assure que tous les collaborateurs aient tout ce qu'il faut pour être le plus efficace possible et avoir de l'impact : des objectifs clair, des outils adaptés et une organisation efficace.

6. Si demain vous deveniez CEO, quelles seraient les qualités et compétences du COO qui vous remplacerait ?

AL : Je rechercherais une personne avant tout passionnée car c’est une mission très engageante et prenante. Ensuite les qualités humaines sont primordiales. Le COO est à la recherche permanente de l’optimum et du compromis. J’attendrais de mon successeur qu’il soit organisé, avec une grande capacité de paralléliser les sujets traités mais aussi sachant prioriser, arbitrer et déléguer.

Enfin, le COO étant un élément majeur de la stratégie de l’entreprise (en quelque sorte le bras droit du CEO), j’accorderais une importance particulière à la confiance, ainsi que les capacités d’observation, de communication et d’élargissement des connaissances (business, partenariat, comptabilité).

PG : J’aimerais que le prochain COO ait les qualités que je n’ai pas. Son scope de mission pourrait être différent de celui qui m’est confié en ce moment, en fonction de l’évolution de l’entreprise.

Aussi, on voit s’installer de nouvelles fonctions dans les comités de direction: Chief Revenue Officer , Chief Digital Officer …. A l’arrivée, l’important c’est d’avoir les bons collaborateurs avec vous et si possible de leur offrir un terrain de jeu épanouissant.

RL: Honnêtement j'adore mon job et je ne changerais pas pour un rôle de CEO (je préfère rester dans l'ombre). Je dirais qu'il faut forcément quelqu'un de curieux, touche à tout, débrouillard, dynamique et avec une grosse dose de leadership.

Un bon COO doit savoir s'entourer pour réussir à intervenirsur de nombreux sujets tout en faisant confiance à ses équipes. J'ai la chance d'avoir réussi à faire de mon plus gros défaut une force : je n'arrive pas à me concentrer plus de 15 min,donc je passe d'un sujet à un autre pour ne pas m'ennuyer, ce qui me permet de faire beaucoup de choses dans une même journée!

FAQs

What should I expect in a COO interview? ›

This list includes some of the more general questions you can expect in a COO interview: How do you prioritize your daily tasks? After seeing our website and coming in today, is there any policy you might change or implement? What are the most important aspects of company culture?

What interview questions would a COO ask? ›

Here's what they told us.
  • Explain the rationale behind each of your career moves. ...
  • What are your goals? ...
  • What makes you stand out from others? ...
  • Teach me something I don't already know. ...
  • Ask questions that determine cultural fit. ...
  • Who do you look up to? ...
  • What are your communication skills like?
18 Feb 2021

What do chief operating officers look for? ›

To help your search process and decide what to look for in a COO, here are five attributes a great COO should possess.
  • Cultural Fit. If you're trying to figure out what to look for in a COO, start by analyzing your company's culture. ...
  • Leadership Ability. ...
  • Broad Work Experience. ...
  • Trustworthiness. ...
  • Humility.
26 Jul 2021

What skills does a chief operating officer need? ›

Leadership: A COO must have excellent leadership skills, business acumen and ability to effectively manage, lead and supervise a multidisciplinary team. Strategy: They must excel at strategic thinking, be open to new perspectives and better ways to do things; and be creative, a visionary, and manage innovation well.

How do you prepare to be a COO? ›

COOs typically have a combination of solid education and work experience. If individuals want to become a COO, Windler said, they should have a degree in business or a proven track record of successful team building. “I believe a COO needs to have walked the talk,” Windler said.

What is a COO title? ›

A Chief Operating Officer (COO) is the corporate executive who oversees ongoing business operations within the company. The COO reports to the CEO and is usually second-in-command within the company. Alternative titles for the COO include Chief Operations Officer, Operations Director and Director of Operations.

What is typically asked in a second interview? ›

Here are several second interview questions to ask the employer: What is a typical day like for the person in this position? How do you measure job performance for this role? Thinking back to the person who did this job best, what made their work exceptional?

What does final interview with CEO mean? ›

An interview with CEO of the company is usually in the final round. If you have got this far, it means that you have done very well until now and the company is keen on hiring you. If you ace this interview, then you have pretty much secured the job.

What should a COO do in the first 90 days? ›

As with any new leadership and management role, a new COO should have a 90-day, three-part planned approach to start.
  • Assess the organization.
  • Create an executable strategy.
  • Implement the strategy and lead the changes.
14 Dec 2020

What is a COO job description? ›

The COO will provide leadership and strategic vision to the organization. They will bring operational, managerial and administrative procedures, reporting structures and operation controls to the company. The COO will effectively communicate and foster growth among the executive team and all employees.

Is being a chief operating officer hard? ›

The COO is second-in-command in most companies. It's a unique position that's largely considered one of the most challenging positions in the boardroom.

Is COO higher than general manager? ›

The biggest difference between a COO and a general manager involves the scope of their responsibilities. A COO is the second-highest member of management and typically oversees multiple general managers.

How old is the average COO? ›

The average age of an employed chief operating officer is 52 years old. The most common ethnicity of chief operating officers is White (81.9%), followed by Hispanic or Latino (6.6%) and Asian (6.5%). In 2021, women earned 90% of what men earned. 12% of all chief operating officers are LGBT.

What are the two types of COO? ›

Here are eights types of COOs you might evolve into:
  • The executor. A COO who takes on an executor role is primarily responsible for implementing the top management team's strategies. ...
  • The change agent. ...
  • The mentor. ...
  • The MVP. ...
  • The CEO foil. ...
  • The partner COO. ...
  • The heir apparent. ...
  • The hybrid COO.
2 Apr 2022

WHO reports into a COO? ›

The COO is usually the CEO's second-in-command and reports directly to them. Often, the COO handles the company's internal operations while the CEO is the public face of the company and reports to the board of directors.

Is COO higher than VP? ›

The Executive Vp is higher than the COO. The Executive Vice President and COO are two different executive positions and they have different duties and different salaries.

Does 2nd interview mean I got the job? ›

A second interview is a great sign, but it does not mean you got the job. Every company is a little different when it comes to their hiring practices. Some organizations require multiple interview rounds before extending an offer to anyone, while others only require a second in-person interview to seal the deal.

What are the signs that you will be hired after an interview? ›

16 Signs You Will Get the Job After an Interview
  • The conversation turns casual.
  • The interview runs long.
  • The interviewer shows positive nonverbal actions.
  • They introduce you to other team members.
  • They indicate they're impressed.
  • They ask about your availability.
  • The interviewer discusses perks.
1 Jun 2022

Does Final interview mean I got the job? ›

The final job interview is the end of the interview process. It's likely your last point of contact with interviewers before you find out whether or not you will be getting a job offer. This interview is your last chance to make a good impression on a potential employer.

How many candidates make it to the final interview? ›

The average is around two to four people.

As always, there is no defined structure for how hiring managers will get to this point. Most decision-makers like to meet with potential hires multiple times before they extend a job offer. It's a way to know that they're making the right decisions.

What are the chances of getting a job after final interview? ›

How Many Interviews Does it Take to Get a Job?
  • All job seekers have a 26.24% probability of receiving a job offer. ...
  • Job seekers have a 36.89% chance of receiving a job offer after having one interview. ...
  • Job seekers who have had three job interviews have a 51% chance of getting hired.
5 Apr 2022

How many COO does a company have? ›

However, a company will only have one COO and many companies will not even have one. This makes the role even more mysterious and harder to understand. In a recent Forbes article on fractional COOs, I highlighted why the COO in a company is the most valuable player.

Does a COO need a degree? ›

A Bachelor's degree in business administration (BBA) or an industry-relevant equivalent is essential to become a Chief Operating Officer. Management-focused subjects give you a sound foundation in management principles such as macroeconomics, microeconomics and business mathematics.

Who is usually under COO? ›

A chief operating officer is a senior executive responsible for overseeing a firm's daily administration and operational functions. The COO works directly under the CEO, who is typically the first-in-command and accountable for the entire business.

Is COO the same as Operations Manager? ›

But it illustrates well how the COO is the integral part of the chain of command. The Operations Manager on the other hand will either manage no team at all or an operations team. Their task is not to oversee business functions, but to create the operational foundation for the rest of the organization to work on.

When should I hire a COO? ›

Your CEO is overwhelmed

There are only so many hours in a day, and your CEO is most likely not an expert in every skill. Asking too much of the CEO can lead to a stressful work environment and poor performance. If your CEO has too much work on his or her plate, consider hiring a COO to help them out.

Is COO higher than CFO? ›

Yes, a COO is higher than a CFO.

The CFO is responsible for analyzing and reviewing financial data, reporting financial performance, preparing budgets, and monitoring expenditures and costs. The COO, on the other hand, is responsible for the daily corporation's operations.

What is typically asked in a second interview? ›

Here are several second interview questions to ask the employer: What is a typical day like for the person in this position? How do you measure job performance for this role? Thinking back to the person who did this job best, what made their work exceptional?

What does a COO of a nonprofit do? ›

The COO oversees all operational and administrative functions. In this model, the COO oversees the functions that support the programs but do not relate directly to participants, and other senior managers are responsible for the programs themselves.

What does final interview with CEO mean? ›

An interview with CEO of the company is usually in the final round. If you have got this far, it means that you have done very well until now and the company is keen on hiring you. If you ace this interview, then you have pretty much secured the job.

Does 2nd interview mean I got the job? ›

A second interview is a great sign, but it does not mean you got the job. Every company is a little different when it comes to their hiring practices. Some organizations require multiple interview rounds before extending an offer to anyone, while others only require a second in-person interview to seal the deal.

What are the signs that you will be hired after an interview? ›

16 Signs You Will Get the Job After an Interview
  • The conversation turns casual.
  • The interview runs long.
  • The interviewer shows positive nonverbal actions.
  • They introduce you to other team members.
  • They indicate they're impressed.
  • They ask about your availability.
  • The interviewer discusses perks.
1 Jun 2022

What departments does a COO oversee? ›

The COO oversees all programs.

Human resources, finance, planning, facilities/operations, and development and external affairs reported to the president.

What is a COO VS CEO? ›

Both the CEO and COO work to ensure a company's success. CEOs, however, focus more on the overall long-term aspects of running a business, while COOs focus on the organization's current operations and financial status.

Does sales report to COO? ›

Often, companies turn responsibility for all areas of operations over to the COO—this typically includes production, marketing and sales, and research and development.

Does Final interview mean I got the job? ›

The final job interview is the end of the interview process. It's likely your last point of contact with interviewers before you find out whether or not you will be getting a job offer. This interview is your last chance to make a good impression on a potential employer.

How many candidates make it to the final interview? ›

The average is around two to four people.

As always, there is no defined structure for how hiring managers will get to this point. Most decision-makers like to meet with potential hires multiple times before they extend a job offer. It's a way to know that they're making the right decisions.

What are the chances of getting a job after final interview? ›

How Many Interviews Does it Take to Get a Job?
  • All job seekers have a 26.24% probability of receiving a job offer. ...
  • Job seekers have a 36.89% chance of receiving a job offer after having one interview. ...
  • Job seekers who have had three job interviews have a 51% chance of getting hired.
5 Apr 2022

Videos

1. Secure, compliant, and simple: Learn how HPE GreenLake can power your distributed enterprise
(Hewlett Packard Enterprise)
2. AWS re:Invent 2020: Proven compute for unprecedented times
(AWS Events)
3. Psychology of EXTREME HIGH ACHIEVERS with Ruth Gotian [#23]
(Unravelling the Universe)
4. Seeking to Understand Webinar with MONAT
(MONAT Global)
5. The surprising ingredient that makes businesses work better | Marco Alverà
(TED)
6. How HAPPINESS Comes From The SIMPLE THINGS w/ Johnny Waite | Ep. 008
(Sensei Says Podcast)

Top Articles

Latest Posts

Article information

Author: Van Hayes

Last Updated: 12/25/2022

Views: 5571

Rating: 4.6 / 5 (46 voted)

Reviews: 93% of readers found this page helpful

Author information

Name: Van Hayes

Birthday: 1994-06-07

Address: 2004 Kling Rapid, New Destiny, MT 64658-2367

Phone: +512425013758

Job: National Farming Director

Hobby: Reading, Polo, Genealogy, amateur radio, Scouting, Stand-up comedy, Cryptography

Introduction: My name is Van Hayes, I am a thankful, friendly, smiling, calm, powerful, fine, enthusiastic person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.